in

(Moto)Traveller: Κωνσταντίνος Μητσάκης

Ο Κωνσταντίνος Μητσάκης, γνωστός και καταξιωμένος ταξιδιωτικός αρθρογράφος – φωτογράφος, δημοσιογραφεί στον Ημερήσιο και Ειδικό Τύπο από το 1993. Ταξιδεύοντας στη σέλα μιας μοτοσυκλέτας τα τελευταία 35 χρόνια, έχει επισκεφθεί 110 χώρες, διατρέχοντας 1.350.000 km και στις πέντε ηπείρους του πλανήτη.
Τις ταξιδιωτικές εμπειρίες που βίωσε ο Κων/νος Μητσάκης στους δρόμους του κόσμου έχει αποτυπώσει σε 12 καλαίσθητα βιβλία, ενώ έχει δημοσιεύσει περισσότερα από 600 ταξιδιωτικά άρθρα.

Εκτός από την συμμετοχή του σε διάφορες τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εκπομπές, ο Κων/νος Μητσάκης πραγματοποιεί επίσης εκθέσεις φωτογραφίας και ενημερωτικές διαλέξεις -με ταξιδιωτικό περιεχόμενο- σε εκπαιδευτικά ιδρύματα, πολιτιστικούς φορείς, πρεσβείες ξένων χωρών και μορφωτικούς συλλόγους.

1. Τι σημαίνει για σένα το ταξίδι με μοτοσυκλέτα;

Τα δίτροχα ταξίδια αποτελούν για μένα στάση ζωής, που μου προσφέρουν απλόχερα πολυσυλλεκτικές εμπειρίες, προκλήσεις, αυθεντικότητα, περιπέτεια και μου ανοίγουν καινούργια μονοπάτια γνώσης. Οδοιπορώντας για χρόνια στον κόσμο με μια μοτοσικλέτα, κατάφερα παράλληλα να ανακαλύψω όλη την δύναμη που έκρυβα μέσα μου. Έμαθα να ακούω περισσότερο την φωνή της καρδιάς κι όχι της λογικής, έσπασα τα δεσμά της ελευθερίας και της φαντασίας, συνέχισα να ονειρεύομαι, αντιπάλεψα με τον συμβιβασμό και ξεπέρασα σε αρκετές περιπτώσεις τις ψυχικές και σωματικές μου αντοχές.

Κρατώντας στιβαρά το τιμόνι της μοτοσυκλέτας  μου, γεύτηκα αχόρταγα την κάθε στιγμή μαγείας που κύλησε στην κλεψύδρα του χρόνου και “οικειοποιήθηκα” μοναδικές  εμπειρίες και αμέτρητες συγκινήσεις. Και το ταξίδι στους δρόμους του κόσμου –ευτυχώς– συνεχίζεται…

2. Όταν άρχισες όλο αυτό το εγχείρημα είχες στο μυαλό σου να γυρίσεις όλες τις ηπείρους ή είναι κάτι που προέκυψε στην πορεία;

Ξεκίνησα να ταξιδεύω με την μοτοσυκλέτα μου για να γνωρίσω αρχικά τον τόπο μου και μετέπειτα τις γειτονιές της Ευρώπης. Σύντομα όμως άνοιξε η όρεξη για  μεγαλύτερα και πιο μακρινά ταξίδια. Έτσι, οι κοντινές εξορμήσεις των πρώτων χρόνων στην Ευρώπη (1985-1990), ήταν απλώς η πρόγευση των μεγάλων δίτροχων περιπετειών που θα βίωνα κατόπιν και στις 5 ηπείρους. Με πρότυπο τον Φιλέα Φογκ και τον Μάρκο Πόλο, τολμηρά ταξιδιωτικά όνειρα που άγγιζαν τα όρια της φαντασίας πραγματοποιήθηκαν, εξωτικοί προορισμοί έπαψαν να αποτελούν για μένα άρθρα σε ταξιδιωτικούς οδηγούς, ενώ ένας εντυπωσιακά μεγάλος αριθμός χωρών και διαδρομών βρίσκονται πλέον καταγεγραμμένα στο προσωπικό «ημερολόγιο καταστρώματος».

3. Πόσες ώρες έχει ταξιδέψει συνεχόμενα σε ένα ταξίδι και που ήταν;

Οι περισσότερες συνεχόμενες ώρες ταξιδιού είναι 14 ώρες και έγιναν στην διαδρομή Βουκουρέστι-Αθήνα (1.200 χλμ.) το 2010. Συγκεκριμένα, ξεκίνησα από την ρουμανική πρωτεύουσα στις 06:00 τα ξημερώματα και έφτασα στην Αθήνα στις 22:00 το ίδιο βράδυ. Μεσολάβησαν δυο συνοριακά περάσματα (Ρουμανία-Βουλγαρία & Βουλγαρία-Ελλάδα).

4. Στα 30+ χρόνια που ταξιδεύεις, με πόσα διαφορετικά μοντέλα μοτοσυκλέτας έχεις ταξιδέψει, και ποια είναι αυτά;

Από το 1985, έχω ταξιδέψει τα όνειρά μου με πολλές μοτοσυκλέτες. Μεταξύ άλλων είναι:

  • YAMAHA RD 350
  • KAWASAKI GPZ 600
  • SUZUKI GSX-R 750
  • SUZUKI GSX-R 1100
  • KAWASAKI KLE 500
  • BMW F-650
  • BMW GS 650
  • BMW RT 1200
  • BMW K 1200
  • KTM 990 ADV
  • KTM 1190 ADV


  • YAMAHA CRYPTON 135 X
  • SUZUKI V-STROM 650
  • YAMAHA XT 600
  • YAMAHA FAZER 600
  • YAMAHA FAZER 1000
  • HONDA SUPRA 125
  • HONDA GTR 150
  • HONDA AFRICA TWIN 1000
  • HONDA CRF 250 RALLY
  • HONDA CB 500X
  • SYM VF 125
  • YAMAHA TRACER 900


 

5.Ποιο μοντέλο μοτοσυκλέτας σε βόλεψε περισσότερο και ποιο προτείνεις για κάποιον που θέλει να κάνει ταξίδια με μοτοσυκλέτα.

Δεν θα αναφερθώ σε συγκεκριμένο μοντέλο μοτοσυκλέτας, αλλά σε συγκεκριμένο τύπο μοτοσυκλέτας. Αναμφίβολα, οι μοτοσυκλέτες διπλής προσωπικότητας (On-Off) είναι κατ’ εμέ οι ιδανικότερες και πιο χρηστικές μοτοσυκλέτες για μεγάλα και απαιτητικά ταξίδια. Είναι αρκετά πιο ευκολοδήγητες σε σχέση με τις μοτοσυκλέτες δρόμου (Street), είναι οχήματα παντός εδάφους και ξεπερνούν με σχετική ευκολία τις διάφορες ανωμαλίες του οδοστρώματος. 

6. Έχεις κάνει πάρα πολλές διαδρομές. Ποια ξεχωρίζεις και θα πρότεινες σε κάποιον moto traveller;

Έφιππος στο δικό μου σιδερένιο Βουκεφάλα, αναβίωσα το 2001 την ιστορική πορεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου, διασχίζοντας τον εθνικό χώρο 14 χωρών (Τουρκία, Συρία, Λίβανος, Ισραήλ, Αίγυπτος, Ιορδανία, Ιράκ, Ιράν, Τουρκμενιστάν, Ουζμπεκιστάν, Τατζικιστάν, Αφγανιστάν, Πακιστάν, Ινδία).

Με αφετηρία την δοξασμένη μακεδονική γη, βίωσα ένα οδοιπορικό 28.500 χλμ., που με οδήγησε σε τόπους μακρινούς και μυθικούς. Εκεί βρέθηκα στα πεδία των μαχών της Ισσού και των Γαυγαμήλων, προσέγγισα την αρχαία Περσέπολη των Αχαιμενιδών βασιλιάδων, ξεκουράστηκα στην όαση Σίβα της Λιβυκής ερήμου, ένιωσα την καυτή ανάσα της ερήμου Γεδρωσίας, οδήγησα στις απόκρημνες πλαγιές του Ινδικού Καυκάσου, γνώρισα τους απογόνους των στρατιωτών του Μεγάλου Αλεξάνδρου στο Αφγανιστάν και στο Βόρειο Πακιστάν…

Ήταν ένα ταξίδι διαφορετικό, αληθινό, που μου το «επέβαλε» ο σεβασμός απέναντι στην ιστορική πραγματικότητα και τ’ οποίο προτείνω αποκλειστικά στους  συνειδητοποιημένους Έλληνες moto travelles …

7. Για κάποιον που το σκέφτεται να κάνει το πρώτο του ταξίδι με μηχανή, ποια διαδρομή θα τους προτείνεις;

Είναι κανόνας, οι «πρωτάρηδες» να επιλέγουν την Ιταλία και την Αυστρία για το “βάπτισμα του πυρός”. Πρόκειται για δύο χώρες ιδιαίτερα φιλικές και εύκολες για τους λιγότερο έμπειρους μοτο-ταξιδιώτες. Και φυσικά, η διαδρομή που θα τους πρότεινα είναι κάποιο ορεινό πέρασμα (Passo) των πανέμορφων Άλπεων.

8. Υπάρχει κάποιο ταξίδι που να φοβήθηκες αρκετά;

Όλα αυτά τα χρόνια που ταξιδεύω με μοτοσυκλέτα, υπήρξαν γεγονότα και καταστάσεις που έθεσαν σε κίνδυνο την ίδια μου την ζωή και οπωσδήποτε φοβήθηκα.

  • Διατρέχοντας με την γυναίκα μου το εμπόλεμο Αφγανιστάν το 2005, ένας ελεύθερος σκοπευτής στα περίχωρα της πρωτεύουσας Καμπούλ μάς πυροβόλησε και η σφαίρα –ευτυχώς– εξοστρακίστηκε στο κράνος της Όλγας.
  • Το 1998 διέσχισα την εμπόλεμη συνοριακή ζώνη Σουδάν – Αιθιοπίας, φορτωμένος με την μοτοσυκλέτα μου πάνω σ’ ένα στρατιωτικό φορτηγό γεμάτα πυρομαχικά.
  • Το 2000 στην Λίμα του Περού μου επιτέθηκαν με μαχαίρι στην μέση του δρόμου για να με ληστέψουν – ευτυχώς, την γλίτωσα.
  • Το 2009, 2014 και 2017 διέσχισα το νοτιοδυτικό Πακιστάν με την συνοδεία πάνοπλων στρατιωτών, για λόγους προστασίας από τις θανάσιμες επιθέσεις των Ταλιμπάν.

9.Θεωρητικά σε τόσα ταξίδια κάποιο αστείο περιστατικό σου έχει συμβεί. Ποιο σου έρχεται στο μυαλό;

Το 2001, σ’ ένα βενζινάδικο της βορειοανατολικής Συρίας, ένας γιγαντόσωμος  Άραβας (επιχειρηματίας από το Κουβέιτ), κάτοχος μιας λευκής υπερπολυτελούς Mercedes Benz, είχε σταματήσει δίπλα μας για καύσιμα. Αφού μας χαιρέτησε ευγενικά και περιεργάστηκε την μοτοσυκλέτα, μου πρότεινε να μπω στο αυτοκίνητό του, όπως και έκανα. Τελείως ξαφνικά, με ρώτησε τι σχέση έχω με την χαμογελαστή συνοδηγό μου (την γυναίκα μου Όλγα), ενώ η προσφορά του έσκασε σαν βόμβα στα αυτιά μου: 10.000 $. Τόσα μου προσέφερε για να του… πουλήσω την Όλγα!

Για περίπου μισή ώρα, προσπαθούσα (μεταξύ αστείου και σοβαρού) να του καταστήσω σαφές ότι στην Ελλάδα δεν συνηθίζουμε να πουλάμε τις γυναίκες μας! Αφού κατάφερα τελικά να τον πίσω ότι χρειαζόμουν ακόμα τη γλυκιά συντροφιά της Όλγας και δεν είχα λόγο να την ξεφορτωθώ κερδοφόρα, ανταλλάξαμε τηλέφωνα και διευθύνσεις. Ο επίδοξος αγοραστής της Όλγας δεσμεύτηκε πως σε μια μελλοντική μου επίσκεψή μου στο Κουβέιτ, ασυζητητί θα ήθελε να είναι ο οικοδεσπότης μου. Με την προϋπόθεση, φυσικά, να πάω μαζί με την Όλγα…

10. Πόσο χρονικό διάστημα σας παίρνει για να σχεδιάσετε ένα ταξίδι και τι περιλαμβάνει ο σχεδιασμός του;

Συνήθως χρειάζομαι 2-3 μήνες για να σχεδιάσω ένα ταξίδι, με όλες τις καθοριστικές λεπτομέρειές του. Ο μεγάλος πονοκέφαλος είναι όταν υπάρχουν αεροπορικές ή ακτοπλοϊκές μεταφορές σε διάφορα σημεία του κόσμου.

Επίσης, η μελέτη της γεωπολιτικής κατάστασης του τόπου που θα επισκεφθώ και η γνώση κάποιων ιδιαίτερων γραφειοκρατικών διαδικασιών που (ίσως) απαιτούνται για την είσοδο της μοτοσικλέτας σε μια χώρα, είναι σημαντικοί παράμετροι στον σχεδιασμό ενός ταξιδιού. Όπως άλλωστε και το είδος της διαδρομής σε κάθε χώρα (άσφαλτος ή χώμα).    

11. Έχεις ταξιδέψει σε 110 χώρες. Υπάρχει κάποιο μέρος που σε έχει μαγέψει;

Σε ποιά χώρα έχω αφήσει την καρδιά μου; Δύσκολο να απαντήσω. Μπορώ όμως να σας πω ότι η Ασία, η πιο εκτεταμένη ήπειρος του κόσμου, αντιπροσωπεύει για μένα ένα μοναδικό καλειδοσκόπιο πολιτιστικών, ιστορικών και θρησκευτικών στοιχείων, που με συναρπάζει.

Αναζητώντας την περιπέτεια στην απεραντοσύνη της φιλόξενης ασιατικής γης, επισκέφθηκα τόπους «σημαδεμένους» από ιστορία χιλιετιών, διέτρεξα με την μοτοσυκλέτα μου πανάρχαιους εμπορικούς δρόμους και γνώρισα την φιλοξενία, την εγκαρδιότητα, αλλά και τη σκληρή καθημερινότητα των ανθρώπων της. Αν πάντως επιμένετε για χώρες: Ινδία, Ιράν, Συρία, Kίνα, Ινδονησία, Ουζμπεκιστάν, Νεπάλ…

12. Τέλος βλέποντας το 2 GENERATIONS’ RIDE θα ήθελα να μου πεις λίγα λόγια για αυτό. Πρέπει να είναι μοναδικό δέσιμο πατέρα γιού αυτό το Project.

Ως γονέας και εκπαιδευτικός, υποστηρίζω διακαώς πως πρέπει να περνάμε όσο γίνεται περισσότερη ώρα με τα παιδιά μας. Να τους προσφέρουμε απλόχερα τον πλούτο της ψυχής μας και όχι της τσέπης μας. Να τα παίρνουμε από το χέρι και να τους δείχνουμε τον πραγματικό κόσμο και όχι να τα αφήνουμε παγιδευμένα στην εικονική πραγματικότητα μιας οθόνης.

Αυτό ακριβώς επιδιώκω, ταξιδεύοντας τα τελευταία 3 χρόνια με τον Γιώργο στην ίδια σέλα μιας μοτοσυκλέτας. Θέλω να μοιραστώ μαζί του μοναδικές εμπειρίες που θα τις θυμάται για πάντα και παράλληλα να του “ανοίξω” καινούρια μονοπάτια σκέψεις στη φαντασία και στην πραγματικότητά του.   

Αλλά και για μένα, τούτες οι 4 δίτροχες εξορμήσεις αποτελούν ένα ορόσημο ζωής, αφού ταξιδεύω με συνεπιβάτη την καλύτερη παρέα, τον γιο μου. Πατέρας και γιός, ταξιδευτές στην ίδια σέλα της ζωής; Εμπειρία ανεκτίμητη! Η ψυχή, η θέληση, η αγάπη, η συνεργασία, το πάθος, η προσπάθεια, η χαρά, η συντροφικότητα…

Πες μας την γνώμη σου

Σχόλια

Αφήστε μια απάντηση

Ενημέρωση...

0
orange and gray church

10 μερη που δε πρέπει να χάσεις στην Κρακοβία

Κέρδισε ένα 2ήμερο με πλήρη διατροφή στο The Ranch στο Σοφικό κορινθίας